Tena Busquets, sobre la crisi cultural: “No hem fabricat canyes, ens hem donat peixet entre tots”

La directora del Festival Sismògraf i responsable de les arts escèniques d’Olot diu en una entrevista a Ràdio Olot que caldria reduir l’intervencionisme de la Generalitat i redirigir el finançament cultural cap a les estructures que treballen directament amb els artistes. Busquets, però es mostra “desenganyada” amb el mateix sector perquè diu que no ha estat capaç de plantar-se i canviar les coses. 

Tena Busquets és la directora del Festival Sismògraf i responsable d’arts escèniques d’Olot (Pau Masó)


La també directora del Teatre Principal d’Olot i fundadora de l’Associació de Professionals de la Gestió Cultural de Catalunya creu que hi ha hagut un bon sistema d’ajuts públics “de proximitat” durant la pandèmia, però, de moment, no ha servit per canviar dinàmiques. Busquets assegura que no hi ha un “sistema sòlid” d’arts escèniques a Catalunya i que aquest no s’ha ordenat mai per ser “coherent i eficient”.

 

Busquets reclama que el finançament de la cultura es reparteixi des de les estructures culturals com teatres, festivals o centres de creació. També aposta per dotar de més finançament el Consell Nacional de la Cultura i les Arts. Tot plegat, però, enmig d’un “desengany” personal amb el sector.

La situació dels artistes

La directora del Festival Sismògraf creu que la situació “precària” dels artistes i la complexitat del sistema cultural han fet que no hi hagués prou unitat reivindicativa.

 

Busquets també creu que és necessari reivindicar l’estatut de l’artista o el sistema de la retribució per intermitència que funciona a França i que garanteix uns ingressos mensuals a aquells artistes que formen part de registres culturals i treballen diversos mesos a l’any. Són dues reivindicacions que, de moment, tampoc han avançat davant l’evidència que ha portat la covid en el món de la cultura.

 

Respon